Pisk słyszany w czasie hamowania to jeden z objawów zużycia klocków hamulcowych. W takim przypadku konieczna jest wymiana takich elementów na nowy komplet. Na rynku dostępnych jest bardzo wiele rodzajów klocków, więc warto zastanowić się nad ich cechami.
Kiedy trzeba dokonać wymiany klocków hamulcowych?
Jeśli chodzi o klocki hamulcowe to standardowo są one w stanie wytrzymać od 20 do 80 tysięcy kilometrów. Takie zróżnicowanie zależy od rodzaju wybranych klocków oraz od warunków ich pracy. Oznacza to, że jazda po mieście lub górzystym terenie, gdzie potrzebne jest częste używanie pedału hamulca, wiąże się z szybszym zużyciem klocków w porównaniu z autem, które jeździ w głównej mierze po autostradzie. Problemem jest też brak hamowania silnikiem czy też trzymanie nogi na hamulcu w czasie zjazdów. W skrajnym przypadku może dojść do przegrzania hamulców i zniszczenia klocków.
Warto też zwracać uwagę na grubość okładziny warstwy ciernej, która nie może być mniejsza niż 1,5 mm. Kontrolując stan klocków należy sprawdzić każde koło, a wymiany należy dokonywać kompletami czyli zarówno w przypadku lewego, jak i prawego koła na danej osi.
Jakie są objawy zużycia klocków hamulcowych?
Nawet najlepsze, najwyższej jakości klocki hamulcowe ulegają zużyciu. Bardzo często objawem zużycia jest nieprzyjemny pisk powodowany przez specjalne blaszki, których zadaniem jest właśnie generowanie takiego pisku informującego kierowcę, że czas na wymianę elementów. Innym objawem jest chrobotanie po naciśnięciu pedału hamulca i wibracje, które można wyczuwać w kabinie. Oprócz tego zużyciu klocków mogą towarzyszyć następujące objawy:
- spadek poziomu płynu hamulcowego w zbiorniczku wyrównawczym,
- twardnienie pedału hamulca,
- obniżona skuteczność hamowania,
- duża ilość pyłu w kolorze brunatnym osadzającego się na felgach,
- zarysowania i ślady korozji na tarczach hamulcowych.
Nie ma sensu zwlekać z wymianą zużytych klocków hamulcowych, które pomimo zużycia mogą nadal dobrze działać, jednak trudno jest przewidzieć ich zachowanie w czasie uruchomienia systemu ABS lub podczas hamowania awaryjnego. Poza tym zużyte klocki hamulcowe doprowadzają do szybszego zużycia tarcz hamulcowych, a ich wymiana jest znacznie droższa. Prawidłowo eksploatowane tarcze powinny przetrzymać żywotność 2-3 kompletów klocków.
Co warto wiedzieć o dostępnych klockach hamulcowych?
Podobnie jak wiele innych produktów, również klocki hamulcowe zaliczają się do segmentu budżetowego, średniego oraz premium. Większość znanych firm oferuje klocki z segmentu średniego. Ważne jest upewnienie się czy klocki posiadają europejski certyfikat jakości ECE R90 lub amerykański DOT. W przypadku certyfikatu europejskiego klocki posiadają literę E w kółku.
Rodzaje klocków hamulcowych dostępnych na rynku
Istnieje kilka typów klocków hamulcowych oferowanych na polskim i międzynarodowym rynku:
- Klocki półmetaliczne – składają się w około 65% z włókien metalicznych. Świetnie radzą sobie z wysokimi temperaturami generowanymi w czasie hamowania oraz charakteryzują się dobrą żywotnością w warunkach spokojnej jazdy. Są to elementy nadające się głównie do jazdy miejskiej.
- Klocki o niskiej zawartości stali – w ich składzie znajduje się nie więcej niż 30% włókien stalowych. Są droższe od produktów półmetalicznych, ale za to są bardzo odporne na wysokie temperatury. Są one idealne do dynamicznej jazdy oraz do użytkowania w ciężkich pojazdach.
- Klocki NAO – są to klocki organiczne, które zawierają niewiele metali i charakteryzują się dużą miękkością. Pracują one cicho i oferują dobrą modulację hamowania, jednak zużywają się dość szybko.
- Klocki ceramiczne – elementy te wykonano z włókien ceramicznych z domieszką węgla, krzemu, wypełniaczy żywicznych czy też dodatków metalicznych. Zapewniają cichą pracę i nie wpływają negatywnie na stan tarcz hamulcowych. Charakteryzują się również dobrą wytrzymałością i brakiem pylenia.
Jakie cechy są istotne przy wyborze klocków hamulcowych?
- Hałas – najcichsze są klocki ceramiczne lub organiczne.
- Żywotność – porządne produkty powinny wystarczyć na przynajmniej 30 tysięcy kilometrów.
- Odporność na działanie wysokich temperatur – jest to istotne szczególnie w terenach górskich, gdzie okładziny mogą łatwo ulec przegrzaniu.
- Brak pylenia – najlepsze pod tym względem są klocki ceramiczne.
- Odporność na zanik hamowania – skuteczność nie powinna się zmieniać w szerokim zakresie temperatur.
Współczynnik tarcia – współczynnik ten informuje jak klocki działają podczas wysokich prędkości. Niektóre modele działają lepiej przy niskich natomiast inne przy wysokich prędkościach.