Pojazdy wyposażone w automatyczną skrzynię biegów cieszą się coraz większą popularnością wśród użytkowników. Nie powinno to nikogo dziwić, ponieważ takie konstrukcje są nie tylko o wiele bardziej komfortowe, ale również gwarantują dużo lepsze osiągi. Warto jednak przestrzegać zasad prawidłowej jazdy autem z automatem oraz konserwacji. Dobrze jest też znać błędy związane z użytkowaniem takiej skrzyni biegów, aby unikać ich w przyszłości.
Wymiana oleju to sprawa kluczowa
Automatyczne skrzynie biegów wymagają odpowiedniego smarowania przez olej znajdujący się w przekładni. Stary olej niewłaściwej jakości lub jego zbyt mała ilość sprawia, że środek smarujący traci swoje optymalne parametry, a to prowadzi do przegrzania skrzyni biegów. Jazda na starym oleju może więc spowodować powstanie kosztownej awarii.
Jeśli chodzi o interwały wymiany oleju w automatycznej przekładni to można znaleźć informacje na ten temat w instrukcji samochodu. Czasowe okresy wymiany lub przebiegi różnią się w zależności od marki, modelu i typu pojazdu. Interwały te można dodatkowo dla pewności skracać, szczególnie w przypadku użytkowania auta w trudnych warunkach. Olej do przekładni nie jest drogi, a dzięki regularnej wymianie bez problemu zachowamy odpowiednią żywotność przekładni. Oczywiście zawsze należy stosować olej charakteryzujący się parametrami określonymi przez producenta w instrukcji samochodu.
Automatyczna skrzynia biegów musi się rozgrzać
Podobnie jak w przypadku silnika, również przekładnia automatyczna wymaga początkowego rozgrzania, zanim będzie można jeździć agresywnie, na wysokich obrotach. Dopiero po pewnym czasie skrzynia osiąga odpowiednią temperaturę, olej uzyskuje idealną lepkość, a warunki pracy stają się optymalne.
W związku z tym po uruchomieniu zimnego pojazdu, należy na początku powstrzymać się od agresywnej jazdy generując wysokie obroty. Jest to istotne głównie w porze zimowej, gdy olej w silniku oraz skrzyni biegów wymaga większej ilości czasu do osiągnięcia optymalnej temperatury i parametrów.
Jazda na krótkich odcinkach potrafi być szkodliwa
Oczywiście jazda na krótkich odcinkach, na przykład w mieście, wpływa negatywnie na okres żywotności silnika i automatycznej skrzyni biegów. Krótkie, często powtarzane trasy w złych warunkach nie są niczym dobrym. Dlatego właśnie warto w miarę możliwości starać się pokonywać również dłuższe trasy. Zapewniają one optymalną temperaturę oleju, który będzie idealnie smarować przekładnię.
Prawidłowe używanie biegów
Oznaczenie „P” w automatycznej skrzyni biegów dotyczy trybu parkingowego. Jak sama nazwa wskazuje, należy używać go wyłącznie na postoju. Innymi słowy, korzystając z przekładni automatycznej, należy uruchamiać tryb „P” tylko po całkowitym zatrzymaniu samochodu. W nowoczesnych skrzyniach stosowane są odpowiednie zabezpieczenia, ale w starszych pojazdach włączenie trybu „P”, gdy pojazd jeszcze się toczy, spowoduje uszkodzenie przekładni.
Tryb ten służy tylko do pozostawienia pojazdu na parkingu. Nawet w przypadku wydłużonego postoju, stania na światłach czy też w korku, nie powinno się używać tego trybu, aby uniknąć zużycia sprzęgiełek, których wymiana wiąże się z pewnymi kosztami.
Tryb „R” służący do jazdy do tyłu, należy również uruchomić po całkowitym zatrzymaniu samochodu. Jeśli zostanie on uruchomiony, gdy auto jeszcze się toczy, może doprowadzić to do poważnego uszkodzenia skrzyni biegów.
Podczas jazdy nie powinno się zmieniać trybu na N, czyli na bieg jałowy. W tym trybie działania, skuteczność smarowania jest niższa, a to z kolei prowadzi do przegrzania i uszkodzenia skrzyni biegów. Przegrzanie najczęściej prowadzi do uszkodzenia uszczelnień, tarczy ciernych, a nawet sprzęgła hydrokinetycznego.
Holowanie aut z automatyczną skrzynią biegów
Po unieruchomieniu samochodu z automatem w wyniku usterki, nie jest wskazane holowanie takiego auta przez inny pojazd. Większość nowych automatów się do tego nie nadaje, a holowanie prowadzi do uszkodzenia skrzyni. Jedynym rozsądnym wyjściem jest skorzystanie z usług pomocy drogowej dysponującej lawetą.
Więcej informacji na temat ewentualnej możliwości holowania pojazdu z automatyczną skrzynią biegów można znaleźć w instrukcji dołączonej do niego przez producenta.