Regeneracja tylnej belki – czy warto to robić?

Jednym z elementów samochodów sprawiającym różne problemy jest tylna belka skrętna. Jest ona wystawiona na działanie niekorzystnych czynników zewnętrznych, więc w związku z tym istnieje duże ryzyko wystąpienia awarii. Czasami może dojść do uszkodzenia sprawiającego, że element ten nadaje się tylko do wymiany, jednak warto dokonać diagnostyki, aby upewnić się czy może belka będzie nadawała się do regeneracji.

Podstawowe informacje na temat tylnej belki skrętnej

Tylna belka skrętna czy też skośna jest elementem półzależnego zawieszenia pojazdów. Konstrukcja takiego elementu obejmuje sztywną belkę, która łączy dwa koła. Bardzo ważnym elementem składowym jest poprzecznica złączona z czopami i trawersami, które amortyzują pracę tego podzespołu. Element ten łączy się z wahaczami dzięki łożyskom igiełkowym i drążkom skrętnym. Belka taka jest wykorzystywana najczęściej we francuskich samochodach marki Renault, Citroen oraz Peugeot.

Diagnostyka i objawy zużycia tylnej belki skrętnej

Tylna belka to element, który jest stale eksploatowany, więc siłą rzeczy ulega zużyciu, a to z kolei przekłada się na różne awarie. Jednym z objawów uszkodzenia tego elementu jest luz na czopie osi nośnej oraz wszelkiego rodzaju stuki, piski, trzeszczenie i inne dźwięku słyszane w tylnej części auta.

Przed podjęciem decyzji o tym co zrobić z belką, warto udać się do specjalistycznego warsztatu zajmującego się diagnostyką takich elementów. Na szczęście dość często możliwe jest zregenerowanie tego komponentu. Proces regeneracji jest o wiele tańszy w porównaniu z wymianą belki na nową. Nowe części są zalecane po wypadkach, gdy nie nadają się do regeneracji.

Jeśli jest to możliwe, warto regenerować tylną belkę, aby odzyskać jej sprawność i uniknąć konieczności ponoszenia ogromnych kosztów związanych z wymianą komponentu na nowy.

Jak wygląda regeneracja tylnej belki?

Jeśli stan belki tylnej umożliwia regenerację tego elementu, wówczas przechodzi on dokładne piaskowanie mające na celu usunięcie korozji oraz wykrycia ewentualnych usterek i wad powstałych w wyniku normalnej eksploatacji. Dodatkowo kontrolowane są wahacze, które odpowiadają za dalszą eksploatację w sposób bezawaryjny.

Oprócz tego sprawdzane są elementy resorujące i mocujące belkę do samochodu, a także gwinty i poduszki mające również wpływ na prawidłowe działanie belki. Bardzo istotna jest wymiana czopów, bez których prawidłowa praca tego elementu jest niemożliwa. Po sprawdzeniu, oczyszczeniu, naprawie i wymianie wszystkich elementów, belka jest składana. Następnie reguluje się jej wysokość, a ostatnim etapem pracy jest nałożenie specjalnej farby chroniącej przed korozją.

Końcowy etap to kontrola geometrii, po której belka jest montowana w pojeździe i może być użytkowana w sposób zapewniający bezpieczną jazdę. Warto zdecydować się na tę usługę, zwłaszcza, że można przywrócić sprawność tylnej belki bez konieczności przepłacania.