Pompy wspomagania to komponenty stosowane coraz częściej w nowoczesnych samochodach. Zadaniem takiego elementu jest zmniejszenie ilości siły, jakiej musi użyć kierowca do skręcenia kołami. Niestety pompy takie są podatne na uszkodzenia i zużycie oraz dość kosztowne, więc kupno nowego komponentu może znacznie nadwyrężyć budżet.
Alternatywną opcją jest regeneracja pompy wspomagania, która co prawda nie będzie już tak idealna jak nowa, ale odzyska swoją sprawność. Koszt takiej regeneracji jest znacznie mniejszy w porównaniu z kupnem nowej części.
Objawy uszkodzenia pompy wspomagania
Istnieją różne objawy uszkodzenia pompy wspomagania. Często komponenty takie ulegają zużyciu w wyniku zatarcia mechanizmu, wytarcia elementów uszczelniających, rozszczelnienia czy też tworzenia niewystarczającego ciśnienia. Awarię pompy wspomagania można rozpoznać po następujących objawach:
wyciek oleju w przedniej części obrysu samochodu,
kierownica zacinająca się podczas skręcania,
głośne działanie pompy w czasie jazdy prosto,
kierownica nie wraca samoczynnie do odpowiedniej pozycji po wykonaniu skrętu,
szumy i inne głośne odgłosy słyszane w czasie skręcania kierownicy.
Regeneracja pompy wspomagania
Proces regeneracji nie jest nadmiernie skomplikowany, ale musi go przeprowadzić fachowiec posiadający odpowiednie doświadczenie, umiejętności i sprzęt. Pompa po wymontowaniu jest rozkładana na czynniki pierwsze, po czym jej elementy są oceniane pod kątem przydatności do dalszego użytku. Wadliwe elementy mogą zostać poddane obróbce lub wymienione na nowe. Po złożeniu pompy, przeprowadzany jest test szczelności oraz przepływu oleju i wytwarzanego ciśnienia w różnych temperaturach oraz warunkach pracy.
Skuteczna regeneracja sprawi, że pompa będzie działać prawidłowo przez bardzo długi czas, a jej koszt to kilkaset, a nie kilka tysięcy złotych. Warto więc zastanowić się nad taką opcją, jeśli nie chcemy przepłacać.