Każdy, kto posiada samochód wyposażony w wysokoprężną jednostkę napędową, z pewnością wie czym jest filtr cząstek stałych. W dzisiejszych czasach obowiązują różne zaostrzenia i ograniczenia ekologiczne, które wymusiły stosowanie takich elementów filtrujących spaliny w pojazdach. Elementy te rzeczywiście zmniejszają szkodliwe oddziaływanie samochodu na środowisko, ale też potrafią sprawiać różne problemy.
Filtry cząstek stałych typu DPF i FAP mogą od czasu do czasu ulec zapchaniu w wyniku wyłapania dużej ilości zanieczyszczeń. W takiej sytuacji konieczne jest skorzystanie z usługi czyszczenia DPF cz też czyszczenia FAP.
Jakie są różnice między filtrami DPF, a FAP?
DPF to nic innego jak suche filtry, które potrzebują wysokiej temperatury potrzebnej do wypalania zgromadzonej sadzy i zanieczyszczeń. Sięga ona nawet poziomu 600-700 stopni Celsjusza. FAP to z kolei filtry mokre, które wymagają około 250-300 stopni Celsjusza do skutecznego wypalania. Filtry FAP radzą sobie z jazdą miejską, jednak ich eksploatacja jest droższa, ponieważ trzeba dolewać do paliwa specjalny dodatek katalizujący wypalanie. Wypalanie DPF nie wiąże się z koniecznością dolewania niczego do paliwa, więc proces ten jest tańszy i wygodniejszy, ale za to filtry takie spisują się znacznie lepiej w przypadku dłuższych tras.
W jaki sposób filtry cząstek stałych ulegają zniszczeniu?
Filtry DPF słabo radzą sobie z jazdą miejską, w czasie której mogą szybko ulec zapchaniu węglem i popiołem. Jeżdżąc często na krótkich odcinkach nie pozwalamy silnikowi na rozgrzanie się do odpowiednio wysokiej temperatury umożliwiającej skuteczne dopalanie. Warto więc raz na jakiś czas wyjechać w dłuższą trasę ze stałą prędkością i stałymi, wysokimi obrotami silnika. W ten sposób sadza zostanie dopalona, a filtr zachowa dłuższą żywotność. Błędem jest gwałtowne przyspieszanie przy niskich obrotach silnika, ponieważ w takiej sytuacji paliwo dostaje się do układu wydechowego, gdzie zamienia się w sadzę zapychającą filtr.
Należy pamiętać o stosowaniu odpowiednich olejów silnikowych dopasowanych do konkretnego typu silnika. Systematyczna wymiana wpływa korzystnie nie tylko na działanie jednostki napędowej, ale również na żywotność filtra cząstek stałych.
Czyszczenie filtrów DPF i FAP
Nawet w przypadku przestrzegania wspomnianych wyżej zasad związanych z eksploatacją pojazdu, konserwacją i stylem jazdy, filtry mogą od czasu do czasu ulec zużyciu i zapchaniu. Jazda na dłuższym odcinku ze stałą prędkością i stałymi, wysokimi obrotami silnika pozwoli na skuteczne wypalanie zanieczyszczeń. W przypadku filtrów FAP niezbędne jest stosowanie dodatków do paliwa obniżających temperaturę wypalania.
Oprócz samodzielnego czyszczenia we wspomniany wyżej sposób, można powierzyć filtr specjalistycznej firmie, która zajmuje się kompleksowym czyszczeniem elementów DPF i FAP. Firmy takie stosują nowoczesne metody, które są bezpieczne dla filtrów i przywracają je do stanu używalności. Rozwiązanie to jest świetną alternatywą dla bardzo drogiej wymiany filtra cząstek stałych na nowy.
Od czego zależy żywotność filtrów cząstek stałych?
Żywotność filtra zależy od sposobu eksploatacji pojazdu. Istotny jest właściwy styl jazdy i częste pokonywanie dalszych tras. W zależności od modelu auta, filtr zużywa się średnio po około 100 000 km. Nie trzeba jednak wymieniać go na nowy. O wiele lepiej jest skorzystać z tańszej opcji regeneracji.
Turbo-Pro – regeneracja DPF Warszawa