Jakiego oleju należy użyć do silnika benzynowego?

Olej silnikowy jest jednym z najważniejszych płynów eksploatacyjnych wpływających na działanie jednostki napędowej. Dobór nieprawidłowego preparatu smarującego może doprowadzić do powstawania nagarów. Zbyt długie użytkowanie silnika ze zużytym olejem prowadzi do zatarcia jednostki napędowej.

Nowoczesne benzynowe jednostki napędowe są bardzo czułe na jakość wykorzystanego oleju. Rygorystyczne normy emisji spalin sprawiają, że producenci pojazdów kładą nacisk na zmniejszanie oporów własnych jednostki napędowej przy pomocy odpowiedniego oleju. Dodatkowo taki płyn eksploatacyjny wpływa korzystnie na skuteczność spalania mieszanki paliwa i powietrza.

Olej silnikowy jest odpowiedzialny za smarowanie elementów metalowych oraz ich ochronę przed zanieczyszczeniami i korozją. Właściwe smarowanie przekłada się również na utrzymywanie optymalnej temperatury silnika. Warto więc kontrolować stan, poziom oraz ilość wlewanego oleju.

Warto zaznaczyć, że silniki benzynowe nie produkują aż tak wielu zanieczyszczeń w porównaniu z jednostkami wysokoprężnymi, w związku z tym oleje do silników benzynowych nie zawierają aż tak wielu składników czyszczących oraz neutralizujących związki, które są szkodliwe.

Wybór odpowiedniego oleju do silnika benzynowego

Przy wyborze oleju do silnika benzynowego należy zwrócić uwagę na klasę lepkości SAE (Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacyjnych) oznaczaną przy pomocy symboli, takich jak na przykład 5W30, 10W40, 0W30, itp. Klasa ta określa zimową i letnią temperaturę oleju informując o tym jaką lepkość olej osiąga w temperaturze niskiej oraz roboczej. Oprócz klasy lepkości, warto zwrócić uwagę na inne istotne parametry:

  • ACEA (europejska norma) – w silnikach benzynowych opisywana jest literą A oraz cyfrą. Im jest ona wyższa tym wyższa klasa oleju. Najwyższe klasy to A4 oraz A5.

  • API (amerykańska norma) – w silnikach benzynowych pierwszym oznaczeniem jest litera S, natomiast drugim jest litera wskazująca jakość oleju. Im wyższa, tym lepszy jest olej. Najwyższa norma to w przypadku silników benzynowych SN.

Warto dodać, że wielu producentów pojazdów stosuje również własne normy określające jakość oleju oraz składniki, jakie powinien posiadać.

Olej w silniku benzynowym zasilanym gazem

Jeśli mamy do czynienia z silnikiem zasilanym gazem LPG, wówczas jakość oleju jest jeszcze bardziej ważna. Gaz jest bowiem spalany w znacznie wyższej temperaturze niż benzyna, więc olej powinien mieć bardzo dobre właściwości chłodzące i do tego antykorozyjne ze względu na wodę, która wytrąca się w procesie spalania gazu. Warto więc sięgać po preparaty o wysokiej klasie API oraz ACEA, które są dedykowane do silników z instalacją LPG.

Olej do silnika benzynowego z dużym przebiegiem

Nawet w przypadku dużego przebiegu, nie ma konieczności zmiany oleju syntetycznego na półsyntetyczny czy też mineralny. Jeśli silnik ma duży przebieg, ale jest sprawny technicznie, wówczas będzie dobrze działać z olejem o małej lepkości. W przypadku znacznego zużycia uszczelniaczy zaworowych i pierścieni olejowych, warto jednak zastosować olej o wyższej lepkości. Dobrze jest jednak zregenerować lub wymienić zużyte komponenty.