Co warto wiedzieć o uszkodzeniu wahacza?

Jeśli chodzi o uszkodzenie wahacza w pojeździe to awaria tego typu wiąże się z dość specyficznymi objawami, takimi jak gorsze prowadzenie auta i stukanie zawieszenia. Lekceważenie tych problemów doprowadzi do ich pogorszenia. W takim przypadku warto skorzystać z usług porządnego mechanika samochodowego.

Pixabay/Autor: bartoszbiront

Wahacze są podstawowymi elementami zawieszenia samochodowego. Ich głównym zadaniem jest skuteczna amortyzacja ruchów nadwozia oraz bezproblemowe prowadzenie koła po drodze. Zarówno w przypadku uszkodzenia sworznia lub samoego wahacza, nie ma sensu zwlekać z naprawą. Elementy te należy wymienić korzystając z usług porządnego mechanika stacjonarnego lub mobilnego, takiego jak na przykład https://mobilnymechanik.wroclaw.pl. Uszkodzone wahacze mogą zostać łatwo wykryte podczas corocznego przeglądu technicznego (uwzględnianego w dowodzie rejestracyjnym). Taka awaria daje podstawę do niezaliczenia przeglądu do czasu jej likwidacji.

Jakie objawy świadczą o uszkodzeniu wahaczy w pojeździe?

Aby wiedzieć kiedy konieczna jest wymiana wahaczy, należy dobrze zapoznać się z objawami ich uszkodzenia. Nawet osoby posiadające niewielką wiedzę i doświadczenie w motoryzacji, są w stanie łatwo rozpoznać objawy. Najpopularniejsze z nich prezentują się następująco:

  • Stukanie, które słychać z okolic elementów zawieszenia. Jest to problem wykrywany w czasie jazdy po nierównościach drogowych. Ponadto objawem uszkodzonego wahacza jest metaliczne lub głuche stukanie albo skrzypienie, które słychać podczas powolnych manewrów parkingowych.

  • Problemy z prawidłowym utrzymaniem prostego toru jazdy. W tym przypadku mamy do czynienia ze ściąganiem auta w jedną stronę. Utrzymanie toru wiąże się z koniecznością stałego kontrowania kierownicą.

  • Luz wyczuwany na kierownicy. Jest to objaw pojawiający się zwykle podczas dynamicznego wykonywania różnych manewrów. W wyniku awarii niemożliwe będzie precyzyjne skręcanie, a przy wyższych prędkościach może pojawić się drżenie kierownicy i całego nadwozia.

  • Bieżnik opon ściera się nierównomiernie. Klocki na jednym z kół są bardziej starte niż na drugim z tej samej osi.

Konsekwencje jazdy z uszkodzonym wahaczem

Ignorowanie wspomnianych wyżej objawów może doprowadzić do pogorszenia się awarii oraz do powstawania kolejnych mocnych uszkodzeń. Dodatkowo osłabieniu ulega komfort i bezpieczeństwo jazdy. Warto więc poszukać mechanika stacjonarnego lub mobilnego już po wykryciu pierwszych objawów.