Sprzęgło to bardzo istotny układ w samochodzie, który jest odpowiedzialny za prawidłowe przenoszenie mocy jednostki napędowej na układ napędowy. Oczywiście element ten, podobnie jak inne komponenty, może ulec uszkodzeniu lub nagłej awarii w wyniku oddziaływania różnych czynników.
Nagłe uszkodzenie lub zużycie sprzęgła wiąże się z problemami ze zmianą biegów w aucie, kłopotami przy ruszaniu z miejsca, a w skrajnych przypadkach może nawet spowodować całkowite unieruchomienie pojazdu. To właśnie dlatego należy szybko reagować na różne objawy świadczące o zużyciu sprzęgła, ponieważ ich lekceważenie doprowadzi do powstania bardziej kosztownych i skomplikowanych awarii.
Powszechne objawy mogące świadczyć o zużyciu lub uszkodzeniu sprzęgła
Istnieje wiele różnych objawów, które mogą oznaczać uszkodzenie lub zużycie sprzęgła w samochodzie. Są one następujące:
zużycie okładzin ciernych powodujące wysokie branie (auto reaguje dopiero, gdy pedał sprzęgła zostanie prawie całkowicie puszczony),
ślizganie sprzęgła (pomimo osiągnięcia wysokich obrotów, prędkość pojazdu wzrasta powoli),
nieprzyjemny zapach oznaczający spalenie sprzęgła,
szarpanie przy ruszaniu, które oznacza zużycie tłumika drgań koła dwumasowego albo tarczy sprzęgła,
szum z okolic skrzyni biegów słyszany po wciśnięciu pedału sprzęgła (świadczy on o zużyciu łożyska oporowego),
silne drżenie dźwigni zmiany biegów,
problem z uruchomieniem biegu pierwszego lub wstecznego, który ustępuje po wyłączeniu silnika.
Wspomniane wyżej objawy nie są jednoznaczne, dlatego warto udać się do mechanika, który dokona dokładnej diagnozy i potwierdzi lub wykluczy konkretne podejrzenia. Lepiej jest zareagować szybko i dmuchać na zimne niż doprowadzić do znacznie poważniejszego problemu.
Problemy z kołem dwumasowym
Aktualnie w wielu pojazdach montowane są sprzęgła wyposażone w specjalne koła zamachowe dwumasowe. Warto dokonywać regularnego przeglądu takich elementów, ponieważ może się okazać, że są one zużyte, podczas gdy pozostałe elementy sprzęgła nadają się do użytkowania. Do najczęstszych objawów zużycia koła dwumasowego można zaliczyć następujące problemy:
nierówna praca jednostki napędowej na biegu jałowym,
dziwne dźwięki z okolic skrzyni biegów, które słychać po uruchomieniu i zgaszeniu silnika,
szarpanie przy ruszaniu i zmianie biegów,
dziwne stuki, uderzenia i dźwięki słyszane podczas gwałtownego przyspieszania,
wibracje drążka zmiany biegów,
silne wibracje, które przechodzą z silnika na karoserię auta.
W każdym z tych przypadków lepiej skontaktować się z mechanikiem. Potwierdzi on zużycie koła dwumasowego lub na podstawie tych objawów wykryje inną awarię.